torsdag 25 februari 2010

Anthony Williams (1972 - 2009)


Precis som jag lovade i förra inlägget, så kommer jag skriva om vem Grandmaster Roc Raida var, vad han var känd för, vad han betyder för Hip Hop och hur han har inspirerat mig till Turntabalismen.
Allt började år 2008, då jag var helt omedveten om vad turntabalism och scratching var för något. Visst, ja hade hört orden då o då men kunde inte riktigt kartlägga en direkt tolkning om vad det var. Så ja sökte information om vad scratching innebär genom att fråga folk o söka mig fram på nätet. Gissa vilket gemensamt namn som dök upp på svaren? - Roc Raida!
Kontinuerligt börjar jag kolla youtube klipp och läsa texter om denna Roc Raida, o ja ställer mig frågan: "Varför är han så okänd?". Snubben är uppenbarligen jävligt begåvad med tanke på att han vann DMC (World DJ Championship), vilket är det mest prestigefyllda priset man kan vinna som DJ. Sättet han skapa vokaler och ny musik på var helt magnifikt, det kom in i hjärtat, så snabbt som blixten träffar marken.
Det här är vad jag vill göra i framtiden, tänkte jag. Allt lät så nytt, konsten att spinna LPs, mixade 2 låtar samtidigt o göra det till en bättre låt o alla cuts. Det var som att man blivit presenterad till en ny värld. Han hade en stor inverkan på hip hopen och är än idag uppskattad av de flesta människorna.
Roc Raida medverkade även i filmen Scratch, blev vald in i DMC Hall Of Fame, innan han avled i en kampsportsolycka 19 September, 2009. Våra tankar är med hans familj.

Här har ni en tribute video, dedikerad till Grandmaster Roc Raida!



It's All Luuv!

1 kommentar: