måndag 29 mars 2010

Who Is Kaanquest?

På bilden: Kaanquest

- Ohmy, Vem är den där Kaanquest du snackar om?
- Jag har aldrig hört talas om honom.
- Vad är det som gör honom så unik?
- Om han är så bra som du säger, varför har jag inte hört honom på radio?

Dessa är bara några frågor som dyker upp när jag pratar om Kaanquest.
Iman Hazheer, som han på riktigt heter, föddes 9:e oktober 1988 valde att följa faderns fotspår vid ung ålder, genom att skriva poesi om sanningen och orättvisor. Imans föräldrar immigrerade till sverige från Iran på grund av politiska skäl. Han blev introducerad till Hip Hop på 90-talet då han började lyssna på artister som Rakim, KRS-One och Nas.
Dessa artister har också influerat honom då han i ungdomen intresserade sig för Turntabalism: spinna LP's, scratcha osv.
Första gången jag hörde Kaanquest var på låten han slog igenom med, y'all know I'm talking abou The Anthem, som gästades av legenden ADL.
Just då insåg jag hur talangfull den här Kaanquest är. Lyriken håller hög klass rakt igenom, med starka sanningsfulla rader och skön taktkänsla. Tanken att Sverige saknar sådana MC's slog mig och ja tycker att när han väl gör sin grej, så ska man stötta brodern. Om man lyssnar på Waiting For The Bus så får man den känslan av hur stor passion musiken är för honom. Inte nog med att han rappar alla verserna så sjunger han refrängen också. Då får du även bekanta dig med hans förmåga att sjunga. Syftet med denna text är att NI ska stötta Kaan' för det förtjänar han. Istället för att lyssna på brats som Mange Schmidt, Zacke och Lorentz så kan ni ta er tid o pumpa The Anthem. Iman är en riktigt vänlig person, i verkligheten också, då jag pratat med honom några gånger.
Tänker avrunda inlägget med en av mina favoritlåtar, Waiting For The Bus (Finns nu på Spotify)

Håll utkik efter fler nyheter om Kaanquest!

Kaanquest - Waiting For The Bus: (Går även att ladda ner HÄR)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar